Nasze cele

Nasze cele

Estetyka jest często odrzucana jako niepoważne zajęcie, niegodne poważnej osoby z realistycznym celem. W istocie, dla kogo i dlaczego estetyka ma znaczenie? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że nie jest ona potrzebna nawet artyście. Czy to jednak znaczy, że estetyka jest bez sensu? Nie, to nie działa w ten sposób. Estetyka jest potrzebna artyście. Powinien on stosować prawa intuicyjnie, wywodząc je z samego procesu twórczego oraz doświadczenia poprzedników i współczesnych, a nie interpretując je teoretycznie. Jednak bez teoretycznego uogólnienia skutków praktyki artystycznej, takie rozumienie nie pozwala na głębokie i jednoznaczne rozwiązywanie problemów twórczych. Kiedy artysta staje przed dylematem twórczym, chce przeanalizować własne dzieło, ma do rozwiązania nowe problemy lub musi znaleźć wyjście z kryzysu twórczego, nie może zdać się wyłącznie na intuicję i musi polegać na dogłębnym zrozumieniu estetyki. Jaka jest różnica między ukończonym dziełem a niedokończoną pierwotną wersją klasycznego utworu! Po pierwsze, nie każdy może poświęcić lata na realizację projektu. Prawdziwa kreatywność jest niemożliwa do osiągnięcia bez mistrzostwa, wysokich wymagań, cierpliwości i wydajności, a także talentu. Jednak bez artystycznego zrozumienia wszechświata, filozofii i integralnego zestawu koncepcji estetycznych, które są przekształcane w obrazy, wszystkie te podstawowe i wymagane cechy są bez znaczenia. Światopogląd artysty nie jest po prostu sumą wydedukowanych przez niego prawd metafizycznych.

Wyłania się on z życia codziennego, z obserwacji przyrody i społeczeństwa, z przyswajania kultury ludzkiej, z aktywnej interakcji z otoczeniem. W procesie twórczym światopogląd nie tylko kieruje talentami i zdolnościami, ale także powstaje pod ich wpływem. Światopogląd wyznacza i reguluje osobliwość widzenia świata, a także gromadzenia materiału życiowego. Najbardziej bezpośredni wpływ na twórczość ma w tym przypadku ten aspekt światopoglądu, który ucieleśnia się w strukturze artystycznej, świadomie lub spontanicznie realizowanej w obrazach. W historii myśli estetycznej znaczenie teorii dla artysty było wielokrotnie poruszane. Już w starożytności poeta Pindar porównywał poetę akademickiego z prawdziwym poetą “z łaski Boga”.

Platon, filozof, podszedł do tego zagadnienia w sposób bardziej elastyczny i głęboki, uważając, że naturalny talent musi być połączony z przygotowaniem i studiowaniem teorii. Estetyka nie ma oczywiście bezpośredniej funkcji utylitarnej. Poznanie podstaw tej nauki nie oznacza nauki tworzenia zgodnie z prawami piękna, nie oznacza też nauki tworzenia zgodnie z prawami piękna.

Myślimy logicznie, mimo że nie rozumiemy reguł logiki. Jednak mimo braku bezpośredniej wartości utylitarnej, analiza reguł, według których działa dana metoda, ma głębokie znaczenie praktyczne. Znajomość praw logiki pomaga nie tylko aktywnie konstruować swoje rozumowania, ale także obiektywnie sprawdzać ich spójność i siłę. Pozwala też prawidłowo rozpoznać punkt załamania łańcucha logicznego i wykryć błędy w rozumowaniu. Na twórczość artysty ma wpływ jego rozumienie estetyki. Pomaga ona kształtować świadomą postawę wobec rozwoju twórczego, który łączy w sobie dar i umiejętności.

Estetyka przenika obecnie wszystkie aspekty życia. W związku z tym, początkowym celem kongresu jest sformułowanie wzorców, czyli szerokich koncepcji dla przyszłego rozwoju estetyki na świecie.

Scroll to top